پیاماصلی پروژه تعالی مدیریت مدرسه؛ مدرسه محورِ تحول است

برنامه تعالی مدیریت مدرسه چیست؟
همه ما به عنوان ذی نفعان تعلیم و تربیت اعتقاد داریم که برای مدیریت بهتر بر مدرسه و دوری از مدیریت تصادفی باید کلیه فعالیت های مدرسه را شناسایی نمود و این فعالبت ها را بر اساس مشابهت دسته بندی کرد تا از این رهگذر متولی و حوزه آن مشخص گردد.
در مرحله بعد برای این فعالیت ها باید استانداردی تعریف کنیم که خود را متعهد به رسیدن به آن استاندارد سازیم مثلا در بازدید از کلاس چند مورد مناسب است توافق بر سر این اعداد و ارقام همان استانداردها هستند.
برای رسیدن به آن استانداردها مدرسه ناگزیر است که اقدامات و طرح هایی را پیش بینی و اجرا نماید.
و در طول مسیر برای اطمینان از درستی مسیر حرکت خودارزیابی انجام داده و اگر لازم شد اقدامات بهبود طراحی نماید.
و در نهایت امتیاز و رتبه خود را با توجه به استانداردها مشخص نماید و موقعیت خود را در مقایسه با سایر مدارس استخراج نماید.
این کلیت کاری است که در برنامه تعالی ما انجام می دهیم با این کار معیار و میزانی در اختیار خواهیم داشت که بدانیم کدام مدرسه خوب و کدام بد است. منطورمان از خوب انطباق با استانداردها و منظورمان از بد عدم انطباق با استانداردهاست.
این طوری دیگر هیچ مدرسه ای ادعای برتر بودن نخواهد کرد مدارسی که در همین شهر خودمان ادعای برتری می کنند و به تبع آن مبالغ هنگفتی از دانش آموزان و اولیا دریافت می کنندو شرایط سختی برای ثبت نام برقرار می نمایند اما وقتی با محک تعالی ارزیابی میشوند متوجه میشویم که این مدارس توهم برتری دارند و کمترین انطباقی با استانداردهای تعریف شده ندارند.
برنامه تعالی بک مدل کیفیت بخشی و ارزبابی است که ساز و کار مدون و نظام مندی برای ارتقای کیفیت مدارس و همچنین رتبه بندی آنها طراحی نموده است.


برچسب ها: پیام اصلی پروژه تعالی مدیریت مدرسه
ادامه مطلب
محورها ي مورد هدف در طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

محورها ي مورد هدف در طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

-1تبیین چشم انداز، رسالت و تدوین برنامه عمل:

مدیران مدارس متعالی(رهبران آموزشی)مأموریت و دور نماي مدرسه خود را با مشارکت مؤثر و همفکري دیگر کارکنان از طریق استراتژي متمرکز براهداف سند تحول بنیادین و منافع ذینفعان (کارکنان، دانش آموزان، اولیاء) محقق می سازند. این مدارس در تدوین استراتژي از اطلاعات و شواهد موجود در خصوص شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي و دانش آموزان و هم چنین گزارشات پیشرفت تحصیلی - تربیتی آنان به عنوان دروندادها به طور گسترده و مناسب استفاده می نمایند و ذینفعان را از ارزش ها، رسالت ها و اهداف مدرسه آگاه می سازند. این رهبران آموزشی دستیابی به اهداف را تسهیل می کنند و درمقاصد خود ثبات دارند و همواره قادر خواهند بود با ترغیب و تشویق کارکنان خود در محیط مدرسه وفاق سازمانی ایجاد نمایند.

-2توسعه ي توانمندي ها و مشارکت نیروي انسانی:

مدیران مدارس متعالی توان کارکنان خود را در سطوح فردي، تیمی و سازمانی مدیریت کرده و ارتقا می بخشند. آن ها عدالت و برابري را ترویج کرده و کارکنان خود را در امور سازمان مشارکت داده و از این طریق آن ها را توانمند می سازند. در این گونه مدارس، با تعامل مؤثر میان مدیر وکارکنان انگیزه و تعهد سازمانی تقویت شده و کارکنان فعالیت هاي مدرسه را در مسیر بهبود مستمر و تعالی قرار می دهند.

-3استقرار نظام یاددهی - یادگیري:

در مدارس متعالی تلاش می گردد با مشارکت فعال دانش آموزان و بکارگیري روش هاي تدریس مؤثر و منعطف ، بهره گیري از فناوري هاي نوین آموزشی و راهبردهاي خلاقانه ، آنان را در فراگیري روش هاي مسئله یابی و حل مسئله ، درك و فهم مفاهیم درسی و شناسایی ارتباط معنایی آن مفاهیم با زندگی و هم چنین کاربرد آموخته ها در زندگی یاري نمایند.

-4توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره ي مدرسه:

مدارس متعالی باخلق ظرفیت هاي جدید از طریق مشارکت دانش آموزان در تدوین و اجراي برنامه هاي آموزشی و پرورشی، ضمن وسعت بخشی به اندیشه دانش آموزان، بستر هاي مناسب را براي بروز استعداد ها، تقویت حس مسئولیت پذیري و اعتماد به نفس ، تلفیق اندیشه و عمل و نیز زمینه هاي اجتماعی شدن و جامعه پذیري آنان را فراهم می نمایند.

-5محور توسعه ي مشارکت اولیاء و نهادهاي اجتماعی در امور مدرسه:

مدیران مدارس متعالی به منظور ایجاد زمینه هاي لازم و ظرفیت سازي مطلوب تلاش می نمایند با مشارکت، هماهنگی و هم فکري میان مربیان ، اولیا و نهادهاي اجتماعی زمینه هاي تربیت و رشد فکري و اخلاقی دانش آموزان را فراهم نمایند.


برچسب ها: محورها ي مورد هدف در طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار
ادامه مطلب
وظایف مدیر آموزشی

وظایف مدیر آموزشی

هدف اصلی مدیریت آموزشی تسهیل و پیشبرد امر آموزش و یادگیري است که براي رسیدن به این هدف مدیران آموزشی باید وظایف زیر را انجام دهند:

الف - وظایف عمومی

برنامه ریزی:عبارت است از تعیین اهداف وتدارك فعالیتها ، امکانات ووسایل براي تحقق اهداف لذا داشتن طرح وبرنامه کار هفتگی ، ماهانه وسالانه از وظایف مهم یک مدیر موفق آموزشی است.

سازماندهی:فرا گرد سازماندهی یعنی جریان نظم وترتیب دادن به کار وفعالیت ، تقسیم و تکلیف آن به افراد به منظور انجام دادن کار وتحقق هدفهاي معینی می باشد.مدیر آموزشی بدین منظور باید هماهنگی هاي لازم را بین افراد و واحدهاي مختلف به وجود آورد.

هدایت و رهبري:رهبري در مدیریت ، فراگرد اثر گذاري ونفوذ در رفتاراعضاي سازمان براي یاري وهدایت آنها در ایفاي وظایفشان است .لذا یک مدیر مدرسه باید قبل ازهرچیز یک رهبر آموزشی باشد چرا که رهبر آموزشی با برقراري ارتباط متقابل با کارکنان انگیزه کار و فعالیت را در آن ها به وجود می آورد وهمواره مشکلات وکشمکش هاي آنها را حل می نماید.

نظارت و کنترل:نظارت و کنترل فراگرد ارزشیابی عملکرد فردي وسازمانی است براي آن که معلوم شود آیا هدفهاي سازمان تحقق پیدا کرده یا نه . یک مدیر خوب ابتدا ملاکها وروشهاي سنجش عملکرد را تعیین می کند وآنگاه برعملکردها نظارت وآنهارا اندازه گیري می کند ودر ادامه نتایج حاصله را مقایسه ودر پایان براي تصحیح عملکرد ها اقدام می نماید.

-یکی دیگر از وظایف عمومی مدیر آموزشیبرقراري ارتباط مناسب با افراد سازماناست که می بایست ضمن روشن نمودن هدف و منظور پیام، پیامها را بدون ابهام ارسال نماید و همواره قابلیت پذیرش و میزان اثرگذاري آن را از سوي مخاطبان مورد بررسی قرار دهد.

ب- وظایف خاص

برنامه آموزشی و تدریس:

مهمترین وظیفه مدیران آموزشی هدایت جریان آموزش ویادگیري به ویژه تسهیل جریان رشد وپرورش دانش آموزان است مدیران مدارس اگر برنامه هایشان را باروشن بینی اجرا نمایند و هدف هاي خود را بصورت قابل فهم وعملی طرح نمایند می توانند بازده آموزشی مدارس را بهبود بخشند لذا تعریف دقیق هدفهاي کلی نظام آموزشی بصورت معنی دار ، تقسیم هدفهاي کلی به هدف هاي فرعی ، تبدلی هدف ها به هدف هاي عملی در کلاس به کمک معلمان ، بالا بردن روحیه کارکنان و. می تواند تغییرات چشمگیري را در بازده کار معلمان و دانش آموزان ایجاد کند علاوه براین مدیر آموزشی می بایست با ارزشیابی مستمر تدریس وفعالیت هاي آموزشی مدرسه میزان اثر بخشی وکارایی معلمان ومیزان تحقق هدف هاي آموزشی را مشخص ودر زمان هاي معینی از تغییر و تجدید نظر در برنامه آموزشی مدرسه استفاده کند.

یکی دیگر از وظایف مدیران آموزشیتوجه به امور دانش آموزاناست مدیر مدرسه هم وظیفه ارائه خدمات اداري وسرپرستی امور دانش آموزان را به عهده دارد وهم وظیفه شناسایی توانایی ها ، علایق و نیازها و پرورش آن ها را عهده دار می باشد.

امور کارکنان:مدیران آموزشی با بهرهگیري از شایستگی هاي فردي و تخصصی معلمان و راهنمایان تعلیماتی می توانند به پیشرفت فعالیت هاي آموزشی و بررسی و افزایش بازده مدارس کمک کنند.

یکی دیگر از وظایف مدیرانبرقراري ارتباط موثر میان مدرسه واجتماعاست هدف از ایجاد این رابطه ، ایجاد اعتماد متقابل ازطریق اطلاع رسانی به مردم درباره ي وضعیت کار مدارس است تا بدین وسیله حمایت آنان را براي حل وفصل مشکلات گوناگون مدارس جلب نمایند مردم باکسب آگاهی بیشتر از اهمیت آموزش وپرورش به مشارکت در سرنوشت آموزشی وتربیتی فرزندان خود تشویق می شوند مدرسه هم متقابلا" از نظرات ونیازهاي مردم واجتماع مطلع می شود لذا تشکیل انجمن هاي اولیا ومربیان ، تشکیل شوراهاي آموزشی محلی ، برقراري ارتباط با موسسات فرهنگی دینی ، اجتماعی و. ازاهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی دیگر از وظایف مدیران آموزشیتهیه و تدارك امکانات، تسهیلات و تجهیزات ویژهاست دراین زمینه می توان به ساختمان و تاسیسات مدرسه ، زمین بازي و ورزش ، آزمایشگاه ، کتابخانه و وسایل وابزار کمک آموزشی ، میز و نیمکت - وسایل آموزشی - بهداشتی وورزشی ، تعمیر و نگهداري ساختمان و تاسیسات حرارتی وتهویه وتامین امکانات آب ، برق ، گاز ، تلفن و اشاره کرد.

امور مالی واداري:ارائه خدمات آموزشی وفعالیتهاي مدرسه منوط به اداره مؤثر امور وتامین منابع مالی وبودجه است بنابراین اداره مؤثر امور گوناگون مدرسه ، ثبت نام ، تقسیم کار باتوجه به شرح وظایف کارکنان ابلاغ آیین نامه ها ، بخشنامه ها ودستورالعمل ها ، نظارت بردفاتر و مدارك مدرسه و نگهداري از آنها ، تامین منابع مالی مدرسه چه از طریق دولتی یا مردمی نیز از وظایف مدیران به شمار می رود.


ادامه مطلب
محورهای کلیدی تعالی مدیریت مدرسه ( ده نمون بر گ مربوطه)

محورهای کلیدی تعالی مدیریت مدرسه ( ده نمون بر گ مربوطه)

نمون برگ شماره یک : تدوین بر نامه عمل

نمون برگ شماره دو: توانمندی ومشارکت انسانی

نمون برگ شماره سه: استقرار نظام یاددهی ویادگیری

نمون برگ شماره چهار: توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه

نمون برگ شماره پنج :توسعه مشارکت اولیاء ونهادهای اجتما عی در مدرسه

نمون برگ شماره شش: سلامت وپیشگیری وتربیت بدنی

نمون برگ شماره هفت: فعالیت های فوق برنامه ومکمل وپرورشی

نمون برگ شماره هشت : برقرا ری نظام رشدآفرینی وانگیزشی

نمون برگ شماره نه :مدیریت امر اداری واجرایی

نمون برگ شماره ده: توسعه خلاقیت ونوآوری


برچسب ها: محورهای کلیدی تعالی مدیریت مدرسه, ده نمون بر گ مربوطه
10 محور کلیدی در مدل تعالی مدیریت مدرسه

10 محور کلیدی در مدل تعالی مدیریت مدرسه مد نظر قرار گرفته است. برای هر یک از محورها تعدادی شاخص جهت ارزیابی پیش بینی شده است.

1- برنامه ریزی (تدوین برنامه عملی)

2-توانمندسازی و مشارکت نیروی انسانی

3-فرایند یاددهی و یادگیری

4-مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه

5-مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی

6-سلامت، تربیت بدنی، پیشگیری و ایمنی

7-امور اجرایی و اداری

8-فعالیت های مکمل فوق برنامه و پرورشی

9-نظام تشویق و انگیزشی

10-خلاقیت و نوآوری

روح این مدل بیش از هرچیز جنبه نگرشی دارد و بر آن است تا مدیران را به خود رهبری، خودپژوهی، خودارزیابی، خوداصلاحی با بهره گیری از سرمایه نیروی انسانی و مولد مدرسه رهنمون سازد. لذا می توان اذعان داشت این مدل ضمن تبعیت از الگوهای تعالی سازمانی از اصول سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش نیز تبعیت می کنند که در آن نگرش سیستمی کار تیمی، توجه به قابلیت تک تک کارکنان و خودسازی و نوسازی دانش و بهره گیری از خلاقیت و نوآوری در بهبود مستمر و دائمی مدرسه به عنوان یک سازمان پویا و مولد مدنظر می باشد.


برچسب ها: 10 محور کلیدی در مدل تعالی مدیریت مدرسه
تعالی مدیریت کیفیت مدار مقدمه

تعالی مدیریت کیفیت مدار مقدمه

دیدگاه هاي مختلفی در مورد شیوه مدیریت مدارس وجود دارد عده اي از مدیران مدارس ریشه بسیاري از مشکلات و راه حل هاي مدارس را در منابع مالی ، فیزیکی و بودجه آن می دانند این افراد بیشترین توجه خود را به ورودي هاي سیستم مدرسه معطوف داشته و عده اي دیگر اعلام می دارند که، اگرچه توجه به منابع موجود در ورودي هاي سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است اما باید به فرایند سیستم توجه بیشتري معطوف داشت آن ها در فرایند سیستم به محتوي ، روش ها ، چگونگی تدریس ، نحوه ي مدیریت و ارزشیابی تأکید می نمایند . مدیریت کیفیت مدار که خود محصول مدیریت فرایند محور است تلاش می کند برنامهریزي استراتژیک را وارد رفتار روزانه مدارس کند در این روش که به مشارکت همه کارکنان تأکید می شود استفاده از روش ها، ابزار و مدلهاي مناسبی براي تعالی بخشیدن به کیفیت وکار مدرسه به مدیران و کارکنان پیشنهاد می گردد و لازم است مدیران و کارکنان با آموزش این شیوه ها تغییرات عمده اي را در روشهاي کاري خود به وجود آورده و برنامهریزيمناسبی را براي مدرسه معمول واجرا نمایند.

در این راستا دفتر آموزش متوسطه راهنمایی تحصیلی سعی دارد با همکاري مسئولین استانی ، مناطق و مدیران مدارس این دوره تحصیلی ضمن بهرهگیري از شیوه هاي مدیریت فرایند محور و مدیریت کیفیت جامع با اجراي طرح " تعالی مدیریت کیفیت مدار " در مسیر بهبود مستمر وتعالی مدیریت کیفیت در سطح مدارس گام بردارد .

در مجموعه ي حاضر ضمن تآکید به مدیریت فرایند محور و ارائه تعریفی از مدیریت کیفیت جامع ، راه کارهایی براي دستیابی به مدیریت کیفیت مدار و ملاك هاي ارزیابی آن ارائه شده است . از آنجا که یکی از مراحل اجراي طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار، انجام فرایند خود ارزیابی میباشد، لذا به منظور سهولت، هماهنگی و دستیابی به نتایج مطلوبتر ضمن ارائهي تعریفی از محورهاي اصلی مورد توجه در فرایند مدیریت کیفیت، معیارها، ملاك هاو مصداق هاي پیشنهادي جهت استفاده در فرایند ارزیابی و بهبود مستمر ارائه می گردد.

تعریف ومفهوم مدیریت:

با رشد و پیشرفت جامعه انسانی ، سازمان هایی به وجود آمده است که افراد هر سازمان براي دست یافتن به هدف هاي آن فعالیت می کنند و می دانیم تامین هدف هاي یک سازمان بدون طرح وتنظیم برنامه هاي دقیق، ایجاد تشکیلات منظم و هماهنگ ورهبري وکنترل فعالیت هاي دسته جمعی افراد میسر نیست بنابراین می توان مدیریت را علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن رهبري وکنترل فعالیت هاي دسته جمعی به منظور تامین هدف یا هدف هاي مشترك خاصی تعریف نمود.علماي علم مدیریت تعاریف متعددي از مدیریت بیان کرده اند که به چند تعریف اشاره می شود.

مدیریت یعنی گردآوري اطلاعات و تنظیم آن ها در جهت انجام کارهاي سازمانی یا مدیریت عبارت است از هماهنگی منابع انسانی و مادي ، در جهت دست یافتن به هدف هاي سازمان و در تعریف دیگر مدیریت یعنی به وجود آوردن یا تامین یک محیط مناسب ، براي افراد سازمانی درجهت هدف هاي سازمان می باشد .

در مدیریت کمال مطلوب این است که بالاترین بهره از کار گرفته شود و این امر به زور امکان نخواهد داشت زیرا وفاداري ، علاقه به کار و ابتکار عمل را بازور نمی توان در افراد ایجاد کرد بطور خلاصه باید گفت مدیران موسسات مدرن امروزي با داشتن آخرین اطلاعات و تکنولوژي وقتی با انسان ها سروکار پیدا می کنند باید در درجه نخست به نیازهاي آنان توجه داشته باشند تا بتوانند از ابتکار عمل آنان در بالا بردن سطح کارآیی وافزایش بازده کار موسسات استفاده کنند .

تعالی مدیریت مدرسه
میثاق نامه اولیاء دانش آموزی در راستای طرح تعالی

بسمه تعالی

میثاق نامه اولیا ء دانش آموزان

در راستای طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار،ما اولیاء دانش آموزان دبیرستان شاهد یاران امام ره (دوره اول

با خدای خویش عهد و میثاق می بندیم که در جهت رضایت مندی پروردگار ،مهرورزی و خدمت به خلق ،در انجام رسالت تحصیلی فرزندان خویش در زیر چتر این طرح تعالی، اصول زیر را بعنوان استراتژی در سال تحصیلی جاری مد نظر قرار داده و تمام سعی و اهتمام خویش را به منظور اجرایی شدن این موارد بکار ببندیم

با الهام از قرآن و عترت برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه فردی و اجتماعی و با توکل به خدا به عنوان یک دانش آموز دختر مسلمان پیرو مکتب ائمه اطهار سلام ا.علیها که از هم اکنون بار سنگین حراست از انقلاب بزرگ اسلامی بردوش گرفته ام از عمق وجودم میثاق می بندم که :

ما اولیاء بر اساس وظیفه و تکلیف مان در مقابل حقوق فرزندانمان با امضای این میثاق نامه با یکدیگر عهد می بندیم :

  • در جهت سالم سازی محیط خانواده ،مدرسه و جامعه و فراهم کردن زمینه پذیرش قلبی و درونی حیاء عفاف و حجاب با اولیا و مربیان مدرسه همکاری و تعامل داشته باشم0
  • با تاسی به آموزه های دینی به ویژه سیره عملی معصومین علیهم السلام برای عملی شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در خانواده تلاش کنیم.
  • با توجه به نقش فرایض دینی به ویژه نماز با بها دادن آن در جمع خانواده برای فراهم آوردن زمینه عمل آگاهانه فرزندانمان بکوشیم.
  • با افزایش آگاهی و شناخت فوائد و مزیت های پوشش اسلامیزمینه انتخاب مناسب ترین پوشش در عرصه های مختلف اجتماعی را برای فرزندانمان فراهم نماییم.
  • در جلسات برگزار شده از طرف آموزشگاه شرکت فعال داشته باشم.
  • با توجه به گستردگی فضای مجازی تلاش می کنیم فرزندانمان را از پیامدهای استفاده نا مطلوب از آن مصون نگاه دارم.
  • برای حل مسائل تربیتی فرزندانمان از نظرات مشاوران و متخصصان بهره بگیریم.
  • در انجام فعالیتهای پرورشی ،مالی و اداری مدرسه با توجه به توانمندی خود همکاری لازم را با مسئولین آموزشگاهداشته باشیم.
  • نسبت به حضور و خروج به موقع فرزندم در مدرسه توجه و مراقبت داشته باشم.
  • نسبت به شناسایی علایق و استعدادهای فرزندانمان کوشا باشیم.
  • فرزندانمان را برای شرکت در فعالیتهای فوق برنامه ترغیب نماییم.
  • در برگزاری اردوها و بازدیدهای تفریحی و . همکاری لازم را خواهیم داشت در صورت امکان با معرفی ظرفیتهای برون سازمانی نسبت به انجام فعالیتهای مدرسه مشارکت خواهیم داشت.

"ای خدا بزرگ یاریم کن تا همواره بر این عهد استوار باشم و پیمان شکن نباشم"َ

پیام اصلی پروژه تعالی مدیریت مدرسه

مدیریت ,مدرسه ,، ,آموزشی ,تعالی ,ها ,تعالی مدیریت ,دانش آموزان ,مدیریت کیفیت ,نمون برگ ,برگ شماره ,تعالی مدیریت مدرسه ,تعالی مدیریت کیفیت ,کلیدی تعالی مدیریت ,محورهای کلیدی تعالی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بشارت مسیح kavirpcfo وبلاگ رسمی حوزه علمیه قائمیه بندر انزلی اطلاعات عمومی طراحی سایت-فروشگاه اینترنتی-طراحی اپلیکیشن-نرم افزار ارتباط با مشتری رضا بهزادی آرموو bamin رستوران ها و کافه های ایران کتابخانه اوتاکو ها